Logistiek en retail

Trends
Logistiek en retail hebben te maken met de veranderingen in het menselijk gedrag dat is ontstaan door technologische mogelijkheden. Spelers in de branche beweren dat we nog maar aan de vooravond staan van grote innovaties. Anderen wijzen op concrete veranderingen die zich al hebben aangediend.

Zo vervaagt de scheiding tussen het leveren van producten aan consumenten en aan bedrijven. Consumenten kopen via het internet waardoor er meer directe leveringen plaatsvinden.

Andere ontwikkelingen zijn onder meer het gebruik van kostenefficiënte smartphones ter vervanging van handhelds en boordcomputers. Op langere termijn is het wachten op zelfrijdende vrachtwagens en augmented reality. Deze laatste vult het werkelijke beeld aan met informatie waardoor bedrijven het order-pick-proces kunnen verbeteren door het dragen van bijvoorbeeld de ‘Google Glass’.

In de verslogistiek zijn shelf-life en verpakking belangrijke thema’s: consumenten willen graag verrast worden met innovatieve producten die ook na een paar dagen thuis nog vers en lekker zijn.

Gevolgen voor uw dienstverlening
Het vervagen van de scheidslijn tussen B2B en B2C zorgt ervoor dat de logistieke ondernemer anders moet gaan kijken naar voorraadbeheer en order-picking. Om de voorraad inzichtelijk te maken en de verschillende orders goed te verwerken is er behoefte aan een Orchestrator die alles met elkaar verbindt en regie voert over de systemen zoals het warehouse management systeem (WMS) en ERP software.

Vers houdbaar
In de verslogistiek vraagt de retailer om het versnijden en verpakken van verse producten. Ook is het belangrijk dat u de kwaliteit van de producten waarborgt en dat u uw producten snel en op een goede manier bij de winkel aflevert zodat ze lang houdbaar zijn. Is uw proces als logistieke leverancier hier voldoende op ingericht?

Om goede kwaliteit te leveren zijn goed werkende en toegepaste IT systemen onontbeerlijk waarbij vooral forecasting een belangrijk element is. Wie het beste weet wat zijn klant gaat bestellen, kan optimaal just-in-time inkopen en zo het meest verse product leveren.

Klaar voor de toekomst
Om van nieuwe technische ontwikkelingen te kunnen profiteren is het noodzakelijk dat systemen flexibel zijn zodat u proceswijzigingen snel kunt doorvoeren. Betabit helpt retailers en logistieke bedrijven hun automatisering geschikt te maken voor de toekomst en dat zo te houden.