Deftpower

De energietransitie aanjagen via smart charging

Deftpower (Visual)

Deftpower is nog jong, maar de ambities van het bedrijf uit Arnhem zijn vanaf het begin in 2020 al groot. Elektrische auto's (EV's) zijn in de visie van Deftpower niet alleen een vehikel om van A naar B te komen, maar spelen ook een sleutelrol in de energietransitie. Het zijn in de nabije toekomst namelijk ook energiebanken, flexibele buffers waarin een overschot aan duurzaam opgewekte energie kan worden opgeslagen voor momenten waarop de vraag groter is dan het aanbod.

Om de energietransitie te versnellen wil Deftpower gebruikers van EV's, energieleveranciers, exploitanten van oplaadnetwerken en andere 'mobility service providers' de allerbeste manier bieden voor het opladen van EV's. Een groter gebruiksgemak leidt tot een snellere adoptie van EV's en dus tot het versneld afbouwen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.


Een superieure klantervaring bieden

Hoe probeert Deftpower die superieure klantervaring te creëren? Onder meer door een portaal dat 'mobiliteitsaanbieders' in staat stelt hun oplaadnetwerken en wagenparken te beheren, tarieven in te stellen, betalingen en facturaties te verzorgen, en te communiceren met chauffeurs over bijvoorbeeld actuele storingen. Daarnaast biedt Deftpower een 'white label' oplaadapp waar autofabrikanten, leasemaatschappijen en aanbieders van tankkaarten hun eigen huisstijl aan kunnen geven. De oplaadapp moet thuis en onderweg zorgen voor een superieure klantervaring waardoor EV-rijders tevreden klanten zijn én blijven. De app biedt daarom toegang tot meer dan 500.000 oplaadpunten in heel Europa, maakt authenticatie en betaling bij laadpunten mogelijk, en geeft suggesties voor optimale laadlocaties en updates over laadsessies.


Smart charging

In 2023 heeft onze collega, senior consultant, Raymond meegewerkt aan het ontwikkelen en uitrollen van een nieuwe functionaliteit in de Deftpower app: smart charging.

Dat is vooral interessant voor thuisladers, zeker in combinatie met een dynamische elektriciteitscontract. Wat we hebben gebouwd is een functie die het optimale, dat wil zeggen het goedkoopste laadprofiel bepaalt"

legt Raymond uit. Op basis van gegevens die de gebruiker invoert - bijvoorbeeld het benodigde oplaadniveau en de geplande vertrektijd - en op basis van de verwachte stroomtarieven voor het komende etmaal, bepaalt de app wanneer het best geladen kan worden. "Dat hoeft geen aaneengesloten periode te zijn. Een laadsessie kan ook gepauzeerd worden om te kunnen profiteren van stroomtarieven die per uur kunnen variëren."


Reverse engineering

"Deftpower is een bedrijf met een organisatie en systemen die al staan. Met een ervaren softwareontwikkelteam en een duidelijke visie waaraan ze vasthouden. Ik was echt onderdeel van het team. Na het snel eigen maken van de domeinkennis, de verschillende systemen en teams, en hun onderlinge afhankelijkheden, was het voor mij vooral een kwestie van meters maken."

Het doel was om smart charging live te krijgen voor een veel grotere groep gebruikers. Dat betekent dat we voor een aantal van de meest voorkomende automerken in de Deftpower klantengroep communicatie met het voertuig mogelijk moesten maken, bijvoorbeeld het sturen van commando's om een laadsessie te starten of te pauzeren."

Dat is nog niet altijd eenvoudig vertelt Raymond: "Tesla is geloof ik de enige fabrikant die zijn API daarvoor open heeft gesteld. Voor andere fabrikanten is het een kwestie van 'reverse engineeren' om die communicatie mogelijk te maken. Toen we begonnen kon dat voor drie automerken, aan het eind van mijn periode bij Deftpower zaten we op acht. En dat mogelijk maken betekende ook de door ons ontwikkelde software testen op locaties bij de fabrikant."


Voorsorteren op de toekomst

"De functionaliteiten die we toe hebben gevoegd aan de app zijn nu al waardevol. Maar Deftpower sorteert daarmee ook duidelijk voor op de mogelijkheid om auto's in de toekomst stroom terug te laten leveren aan het net, het zogenaamde bidirectionele laden. Dat past helemaal in hun visie om elektrische auto's te benutten bij het aanjagen van de energietransitie."


Vragen? Marjolein helpt je graag verder


Contact


Werken bij
Ook aan dergelijke vraagstukken werken?